PERANAN KERAJAAN
1. Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN)
- Politik persefahaman
- Ekonomi stabil
- Pendidikan perpaduan
- Bahasa Kebangsaan
- Agama
- Kebudayaan kebangsaan
- Integrasi Wilayah
- Keselamatan
- Pembangunan kawasan
- Tenaga manusia
- Media Massa
- Kesukanan
- Pemasyarakatan & Perpaduan
- Pertubuhan Sukarela
- Penyelidikan & Penerbitan Bahan Bacaan
- Pemantauan isu-isu semasa dan konflik
- Panel Penasihat Perpaduan Negara (PANEL) & J/kuasa Penasihat Perpaduan Peringkat Negeri (JKPPN)
- Program & aktiviti perpaduan
- Menerap semangat perpaduan pelajar pelbagai etnik, bekerjasama, patriotik & berakomodatif tinggi.
- Setiap ibu bapa diberi kebebasan menghantar anak ke sekolah kebangsaan. Tiada halangan jika mereka memilih sekolah jenis kebangsaan.
- Target : 100% guru sekolah menengah dan 25% guru sekolah rendah berijazah menjelang 2010.
- Langkah2 di sekolah & IPT :
- Perkenalkan pengajaran bahasa Mandarin dan Tamil
- Kesedaran kepada pelajar tentang kepentingan interaksi antara etnik
- Lebih banyak aktiviti antara etnik
- Program interaksi antara sekolah dan memasukkan unsur-unsur interaksi etnik ke dalam kurikulum. Meningkatkan kemahiran berinteraksi dengan etnik lain.
- MAKSUD: Gabungan 2 atau 3 jenis sekolah rendah baharu, berlainan bahasa pengantar dan pentadbiran dalam kawasan yang sama, berkongsi kemudahan (padang permainan, dewan dan sebagainya)
- Persekitaran & peluang yang luas kepada pelajar pelbagai kaum untuk bergaul dan berinteraksi dalam pelbagai aktiviti.
- TUJUAN:
- Mewujudkan perpaduan pelajar pelbagai bangsa.
- Memupuk semangat integrasi pelajar pelbagai aliran.
- Melahirkan generasi yang bertolenrasi dan persefahaman yg tinggi
- Perkongsian kemudahan sekolah dan pelaksanaan aktiviti lain.
- Mula 2004. Kursus 3 bulan. Berkhemah &berasrama. Remaja lepasan SPM
- Berteraskan Rukun Negara. Kurikulum multidisiplin merangkumi empat modul
- Memupuk perpaduan kaum. Aktiviti semangat muhibah dan bertolak ansur
- TUJUAN:
- patriotisme
- perpaduan & integrasi nasional
- perwatakan positif
- kesukarelaan
- cergas, cerdas, yakin
- MODUL2:
- Fizikal : Aktiviti kawad, merempuh halangan, merentas desa, kembara hutan.
- Kenegaraan : Pengetahuan tentang pembinaan negara.
- Pembinaan Karakter : Penerokaan diri sendiri dan hubungan interpersonal.
- Khidmat Komuniti : Melibatkan aktiviti gotong royong seperti membersihkan, mengindahkan dan menceriakan kawasan sekitar.
1. Rukun Tetangga
- 1975: Awal penubuhan: keselamatan di kawasan kediaman masing-masing.
- 1983: Konsep kejiranan dalam kalangan masyarakat setempat.
- 2000: pendekatan Pembangunan masyarakat secara menyeluruh ke arah perpaduan
- OBJEKTIF = Mengukuhkan perpaduan dan integrasi nasional selaras dengan dasar-dasar pembangunan berlandaskan Perlembagaan dan Rukun Negara.
- AKTIVITI-AKTIVITI RUKUN TETANGGA
- Sosial – kunjung mengunjungi semasa musim perayaan
- Pendidikan – pendidikan tidak formal, kursus motivasi,kursus kepimpinan, ceramah dan sebagainya.
- Sukan – sukaneka, larian, permainan bola sepak, bola jaring, sukan tradisional dan lain-lain.
- Rekreasi – tai chi, ekspedisi mendaki bukit, kembara, berkhemah dan sebagainya.
- Kesihatan dan alam sekitar – ceramah kesihatan, antidadah, AIDS, kanser, kempen kebersihan
- Kebajikan – lawatan ke rumah warga tua, anak yatim, sumbangan kepada orang miskin, kerja-kerja amal, membantu mangsa banjir dan mangsa bencana alam.
- Agama – ceramah keagamaan dan forum.
- Kesenian dan Kebudayaan – kelas-kelas seni tari, kraf tangan, permainan tradisional, gamelan, kompang, tarian singa dan lain-lain.
- Ekonomi – aktiviti tanaman hidroponik, menternak ikan air tawar dan sebagainya.
- Keselamatan – rondaan sukarela, mengesan dan melapor isu-isu perhubungan kaum dan menjadi perantara dalam penyelesaian konflik
- Musim perayaan. Setiap etnik akan kunjung mengunjungi rumah jiran berlainan etnik.
- TUJUAN: Keharmonian hubungan etnik terjalin kukuh, mengambil berat, memahami serta menghormati budaya masing-masing.
- Contoh: Aidilfitri: etnik Cina, India dan lain2 akan mengunjungi rumah orang Melayu dan begitulah sebaliknya. Etnik Melayu tidak menyajikan daging lembu kepada etnik India apabila mereka datang ke rumah semasa Aidilfitri.
- Tahun Baru Cina: Etnik Cina menyediakan makanan yang halal kepada etnik Melayu apabila menjemput mereka ke rumah
- Masyarakat bukan Melayu mula menerima budaya orang Melayu dari segi pakaian dan makanan.
- Orang bukan Melayu menggayakan baju kurung dan baju Melayu terutamanya pada hari Jumaat
- Orang Melayu mula menerima masakan Cina dan India serta pemberian duit raya menggunakan sampul atau angpau yang terkenal dalam masyarakat Cina.
- Taman-taman perumahan – terdapatnya penempatan yang sama untuk semua etnik.
- Bahagian Hal Ehwal Pelajar - Galakan aktiviti ke arah perpaduan kaum
- Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) - kepimpinan pelajar tidak harus didominasi sesuatu kaum sahaja tetapi turut dianggotai oleh pelbagai kaum yang lain.
- Kurikulum:
- Kandungan kursus- menitikberatkan pendidikan harmonis, nilai rohani dan budaya bersama yang menyatupadukan generasi muda.
- Keutamaan subjek - Kenegaraan, Tamadun Islam & Asia, Hubungan Etnik.
- Kokurikulum: sukan, persatuan, keluarga angkat, ceramah, unit beruniform.
- Kelab Perpaduan atau Kelab Rukun Negara
- Aktiviti Pesta Tanglung bukan sahaja mahasiswa Cina dan India tetapi turut disertai mahasiswa Melayu.
- Kerjasama pihak kerajaan dan sektor swasta.
- Pensyarah - Diterap dan didedahkan dengan sikap perpaduan antara kaum yang positif. Pendedahan kepada kursus sosiologi perhubungan kaum atau hubungan etnik untuk menerapkan nilai-nilai keharmonian dalam kalangan pelajar
- Pertubuhan pelbagai kaum :
- Pertubuhan Belia Malaysia
- Persatuan Belia Tamil
- Dewan Perniagaan Melayu Malaysia
- Dewan Perniagaan Cina Malaysia
- Dewan Perniagaan India Malaysia
- Peranan Sains dan Teknologi : Pembangunan meningkat, menarik ramai pelabur dari dalam dan luar negara, wujud Peluang pekerjaan. Kesan: taraf hidup meningkat, jurang ekonomi diseimbangkan, keharmonian