Monday, August 23, 2010

BAB 9: USAHA KE ARAH MASYARAKAT BERINTEGRASI

BAB 9 : HUBUNGAN ETNIK: USAHA KE ARAH MASYARAKAT BERINTEGRASI

PERANAN KERAJAAN

1. Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN)
  1. Politik persefahaman
  2. Ekonomi stabil
  3. Pendidikan perpaduan
  4. Bahasa Kebangsaan
  5. Agama
  6. Kebudayaan kebangsaan
  7. Integrasi Wilayah
  8. Keselamatan
  9. Pembangunan kawasan
  10. Tenaga manusia
  11. Media Massa
  12. Kesukanan
  13. Pemasyarakatan & Perpaduan
  14. Pertubuhan Sukarela
  15. Penyelidikan & Penerbitan Bahan Bacaan
  16. Pemantauan isu-isu semasa dan konflik
  17. Panel Penasihat Perpaduan Negara (PANEL) & J/kuasa Penasihat Perpaduan Peringkat Negeri (JKPPN)
  18. Program & aktiviti perpaduan
2. Memperkasa Sekolah Kebangsaan
  • Menerap semangat perpaduan pelajar pelbagai etnik, bekerjasama, patriotik & berakomodatif tinggi.
  • Setiap ibu bapa diberi kebebasan menghantar anak ke sekolah kebangsaan. Tiada halangan jika mereka memilih sekolah jenis kebangsaan.
  • Target : 100% guru sekolah menengah dan 25% guru sekolah rendah berijazah menjelang 2010.
  • Langkah2 di sekolah & IPT :
  1. Perkenalkan pengajaran bahasa Mandarin dan Tamil
  2. Kesedaran kepada pelajar tentang kepentingan interaksi antara etnik
  3. Lebih banyak aktiviti antara etnik
  4. Program interaksi antara sekolah dan memasukkan unsur-unsur interaksi etnik ke dalam kurikulum. Meningkatkan kemahiran berinteraksi dengan etnik lain.
3. Sekolah Wawasan
  • MAKSUD: Gabungan 2 atau 3 jenis sekolah rendah baharu, berlainan bahasa pengantar dan pentadbiran dalam kawasan yang sama, berkongsi kemudahan (padang permainan, dewan dan sebagainya)
  • Persekitaran & peluang yang luas kepada pelajar pelbagai kaum untuk bergaul dan berinteraksi dalam pelbagai aktiviti.
  • TUJUAN:
  1. Mewujudkan perpaduan pelajar pelbagai bangsa.
  2. Memupuk semangat integrasi pelajar pelbagai aliran.
  3. Melahirkan generasi yang bertolenrasi dan persefahaman yg tinggi
  4. Perkongsian kemudahan sekolah dan pelaksanaan aktiviti lain.
4. Program Latihan Khidmat Negara (PLKN)
  • Mula 2004. Kursus 3 bulan. Berkhemah &berasrama. Remaja lepasan SPM
  • Berteraskan Rukun Negara. Kurikulum multidisiplin merangkumi empat modul
  • Memupuk perpaduan kaum. Aktiviti semangat muhibah dan bertolak ansur
  • TUJUAN:
  1. patriotisme
  2. perpaduan & integrasi nasional
  3. perwatakan positif
  4. kesukarelaan
  5. cergas, cerdas, yakin
  • MODUL2:
  1. Fizikal : Aktiviti kawad, merempuh halangan, merentas desa, kembara hutan.
  2. Kenegaraan : Pengetahuan tentang pembinaan negara.
  3. Pembinaan Karakter : Penerokaan diri sendiri dan hubungan interpersonal.
  4. Khidmat Komuniti : Melibatkan aktiviti gotong royong seperti membersihkan, mengindahkan dan menceriakan kawasan sekitar.
PERANAN MASYARAKAT

1. Rukun Tetangga
  • 1975: Awal penubuhan: keselamatan di kawasan kediaman masing-masing.
  • 1983: Konsep kejiranan dalam kalangan masyarakat setempat.
  • 2000: pendekatan Pembangunan masyarakat secara menyeluruh ke arah perpaduan
  • OBJEKTIF = Mengukuhkan perpaduan dan integrasi nasional selaras dengan dasar-dasar pembangunan berlandaskan Perlembagaan dan Rukun Negara.
  • AKTIVITI-AKTIVITI RUKUN TETANGGA
    1. Sosial – kunjung mengunjungi semasa musim perayaan
    2. Pendidikan – pendidikan tidak formal, kursus motivasi,kursus kepimpinan, ceramah dan sebagainya.
    3. Sukan – sukaneka, larian, permainan bola sepak, bola jaring, sukan tradisional dan lain-lain.
    4. Rekreasi – tai chi, ekspedisi mendaki bukit, kembara, berkhemah dan sebagainya.
    5. Kesihatan dan alam sekitar – ceramah kesihatan, antidadah, AIDS, kanser, kempen kebersihan
    6. Kebajikan – lawatan ke rumah warga tua, anak yatim, sumbangan kepada orang miskin, kerja-kerja amal, membantu mangsa banjir dan mangsa bencana alam.
    7. Agama – ceramah keagamaan dan forum.
    8. Kesenian dan Kebudayaan – kelas-kelas seni tari, kraf tangan, permainan tradisional, gamelan, kompang, tarian singa dan lain-lain.
    9. Ekonomi – aktiviti tanaman hidroponik, menternak ikan air tawar dan sebagainya.
    10. Keselamatan – rondaan sukarela, mengesan dan melapor isu-isu perhubungan kaum dan menjadi perantara dalam penyelesaian konflik
2. Rumah Terbuka
  • Musim perayaan. Setiap etnik akan kunjung mengunjungi rumah jiran berlainan etnik.
  • TUJUAN: Keharmonian hubungan etnik terjalin kukuh, mengambil berat, memahami serta menghormati budaya masing-masing.
  • Contoh: Aidilfitri: etnik Cina, India dan lain2 akan mengunjungi rumah orang Melayu dan begitulah sebaliknya. Etnik Melayu tidak menyajikan daging lembu kepada etnik India apabila mereka datang ke rumah semasa Aidilfitri.
  • Tahun Baru Cina: Etnik Cina menyediakan makanan yang halal kepada etnik Melayu apabila menjemput mereka ke rumah
3. Penerimaan Budaya
  • Masyarakat bukan Melayu mula menerima budaya orang Melayu dari segi pakaian dan makanan.
  • Orang bukan Melayu menggayakan baju kurung dan baju Melayu terutamanya pada hari Jumaat
  • Orang Melayu mula menerima masakan Cina dan India serta pemberian duit raya menggunakan sampul atau angpau yang terkenal dalam masyarakat Cina.
  • Taman-taman perumahan – terdapatnya penempatan yang sama untuk semua etnik.
4. Program IPT
  • Bahagian Hal Ehwal Pelajar - Galakan aktiviti ke arah perpaduan kaum
  • Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) - kepimpinan pelajar tidak harus didominasi sesuatu kaum sahaja tetapi turut dianggotai oleh pelbagai kaum yang lain.
  • Kurikulum:
  1. Kandungan kursus- menitikberatkan pendidikan harmonis, nilai rohani dan budaya bersama yang menyatupadukan generasi muda.
  2. Keutamaan subjek - Kenegaraan, Tamadun Islam & Asia, Hubungan Etnik.
  • Kokurikulum: sukan, persatuan, keluarga angkat, ceramah, unit beruniform.
  1. Kelab Perpaduan atau Kelab Rukun Negara
  2. Aktiviti Pesta Tanglung bukan sahaja mahasiswa Cina dan India tetapi turut disertai mahasiswa Melayu.
  • Kerjasama pihak kerajaan dan sektor swasta.
  • Pensyarah - Diterap dan didedahkan dengan sikap perpaduan antara kaum yang positif. Pendedahan kepada kursus sosiologi perhubungan kaum atau hubungan etnik untuk menerapkan nilai-nilai keharmonian dalam kalangan pelajar
PERANAN SWASTA / NGO
  • Pertubuhan pelbagai kaum :
  1. Pertubuhan Belia Malaysia
  2. Persatuan Belia Tamil
  3. Dewan Perniagaan Melayu Malaysia
  4. Dewan Perniagaan Cina Malaysia
  5. Dewan Perniagaan India Malaysia
  • Peranan Sains dan Teknologi : Pembangunan meningkat, menarik ramai pelabur dari dalam dan luar negara, wujud Peluang pekerjaan. Kesan: taraf hidup meningkat, jurang ekonomi diseimbangkan, keharmonian

4 comments:

  1. Pn. Herney.. saya amat setuju 'Perkenalkan pengajaran bahasa Mandarin dan Tamil'.. terutama di sekolah2 kebangsaan.. Jadi, tak perlulah saya hantar anak2 ke sekolah jenis kebangsaan.. pada pandangan saya, kerajaan patut mewajibkan bahasa mandarin di sekolah kebangsaan, kerana bahasa mandarin sangat penting di Malaysia dan juga penggunaan di luar negara.

    Jiranmu di Merdeka Villa ;)

    ReplyDelete
  2. terima kasih puan utk kesemua nota HE ini! :) amat berguna dan berharga sekali! :))

    ReplyDelete
  3. InsyaAllah Puan Tini. Semoga pihak tertentu mengambil tindakan sewajarnya. Menguasai banyak bahasa, menambahkan lagi pengetahuan baru, lagi memantapkan hubungan antara pelbagai kaum.

    ReplyDelete