Wednesday, August 18, 2010

BAB 7 : HUBUNGAN ETNIK INTEGRASI DAN MENANGANI CABARAN

DASAR & PELAN PERPADUAN


1. Rukun Negara
  • Diperkenal 31 Ogos 1970
  • Bertujuan untuk membentuk jati diri rakyat Malaysia
  • Prinsip-prinsip:
  1. Kepercayaan kepada Tuhan : Manusia yang beragama dan mempunyai sistem kepercayaan, berakhlak mulia, jujur dan bantu-membantu. Islam agama rasmi tetapi agama lain turut diberi kebebasan
  2. Kesetiaan kepada Raja dan Negara : Lambang kedaulatan dan perpaduan negara.
    Kedudukan raja-raja telah termaktub dalam perlembagaan.
  3. Keluhuran Perlembagaan : Menghormati dan mematuhi perlembagaan. Melindungi hak rakyat serta menjamin kemakmuran dan perpaduan.
  4. Kedaulatan Undang-undang: Keadilan dalam masyarakat dijamin. Rakyat tidak mengira kaum/agama adalah sama di sisi undang-undang. Rakyat harus menghormati dan mematuhi undang-undang.
  5. Kesopanan dan Kesusilaan: Mempunyai akhlak yang mulia, saling menghormati antara satu sama lain, jujur, amanah, taat dan bekerjasama.
    Semangat kekitaan, harmoni dan keamanan negara
2. Dasar-dasar Pembangunan Negara
  • DASAR EKONOMI BARU (1971-1990)
  • DASAR PEMBANGUNAN NASIONAL (1991-2000)
  • DASAR PEMBANGUNAN WAWASAN (2001-2010)
  • DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN
3. Perspektif Wawasan 2020
  • Matlamat : Malaysia maju menjelang 2020. Pembangunan menyeluruh
  • Sembilan cabaran 2020
  1. Bangsa Malaysia yang bersatupadu
  2. Masyarakat berjiwa bebas & berkeyakinan
  3. Masyarakat demokratik yang matang
  4. Masyarakat, bermoral & beretika
  5. Masyarakat liberal & bertolak ansur
  6. Masyarakat saintifik & progresif
  7. Masyarakat berbudi & penyayang
  8. Masyarakat yang adil dalam bidang ekonomi
  9. Masyarakat makmur, berdaya saing
4. Dasar Pendidikan Kebangsaan (DPK)
  • Maksud : Acuan tempatan di segi bahasa pengantar, sukatan mata pelajaran dan kurikulum.
  • Sejarah : Penyata Razak 1956 -> Ordinan Pelajaran 1957 -> disemak: Laporan Rahman Talib 1960 -> Akta Pelajaran 1961.
  • Matlamat DPK mengikut Akta Pelajaran 1961: sistem pendidikan yang dapat memenuhi keperluan negara dan menggalakkan perkembangan kebudayaan, sosial, ekonomi dan politik.
  • Matlamat khusus DPK:
  1. Menjadikan bahasa kebangsaan bahasa pengantar utama
  2. Kurikulum yang selaras berorientasikan Malaysia
  3. Sistem peperiksaan yang sama
  4. Melicinkan pengurusan pendidikan
  5. Meningkatkan mutu pendidikan. Menyediakan pendidikan yang menyeluruh, seimbang dan bersepadu
  6. Mengadakan peluang pendidikan asas selama 9 tahun
  7. Mendemokrasi pendidikan dari segi peluang dan mutu. Mengagihkan peruntukan secara adil dan memberi perhatian kepada yang kurang bernasib baik dan kawasan pedalaman
  8. Pendidikan rendah mengikut KBSR berasaskan 3M, 1983 dan pendidikan menengah mengikut KBSM, 1989
  9. Memperluas pendidikan vokasional dan teknik. Menyusun semula kurikulum vokasional 1978
  10. Mempelbagai kemudahan pendidikan universiti terutama sastera gunaan dan sains gunaan
  11. Mempertingkat pendidikan kerohanian, moral dan disiplin.
  12. Menjadikan Bahasa Kebangsaan dan Bahasa Inggeris sebagai mata pelajaran wajib dan memberi peluang bagi pembelajaran Bahasa Cina dan Bahasa Tamil
  13. Menggalakkan aktiviti ko-kurikulum yang memupuk disiplin (kadet polis, pengakap, Puteri Islam, Pandu Puteri)
  • Strategi untuk mencapai matlamat DPK
1. SEKOLAH WAWASAN
  • Satu ruang sosial yang memberi kesempatan kepada pelajar daripada pelbagai kumpulan etnik untuk berinteraksi dan menjalinkan hubungan yang harmonis. (SMK+SJK)
2. RIMUP (4 objektif)
  • Menggalakkan penyertaan G & M dalam kegiatan bersama
  • Mewujudkan sikap kerjasama dan tolong menolong
  • Melahirkan persefahaman dan tolak ansur antara murid pelbagai kaum
  • Berkongsi kemudahan, peralatan, tenaga dan kepakaran untuk kegiatan khas
3. Penawaran Tamil, Mandarin di sekolah kebangsaan.
  • Sebagai mata pelajaran elektif di sekolah kebangsaan
  • Peluang kepada pelajar etnik lain mempelajari bahasa kedua.
  • Pemangkin proses interaksi dan integrasi kaum.
  • Menjadi nilai tambah kepada pencapaian akademik pelajar.
4. Pelan Pembangunan Pendidikan 2001-2010 (4 teras utama)
  • Meningkatkan akses kepada pendidikan
  • Meningkatkan peluang pendidikan yang lebih saksama
  • Meningkatkan kualiti pendidikan
  • Meningkatkan kecemerlangan pengurusan pendidikan
Program bantuan pelajar miskin:
  • Rancangan Makanan Tambahan (RMT)
  • Program Susu Sekolah
  • Skim Baucer Tuisyen
  • Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT)
5. Bahasa Melayu alat komunikasi dan perpaduan
  • Bahasa Melayu dipilih sebagai bahasa rasmi untuk menyatupadukan semua penduduk.
  • Termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan.
  • Bahasa pertuturan majoriti penduduk Malaysia. Bahasa lain masih boleh digunakan tanpa sekatan.
  • Akta Bahasa Kebangsaan 1967:
  1. Bahasa Melayu menjadi bahasa rasmi tunggal. Namun, Bahasa Inggeris dibenarkan jika perlu.
  2. Bahasa Melayu mula diajar dan digunakan secara meluas di institusi pendidikan.
  3. Sejak 1971, Bahasa Melayu digunakan dengan lebih meluas dalam urusan rasmi di Parlimen dan mahkamah.
  4. Kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi tidak boleh dipersoalkan.
JATI DIRI ACUAN MALAYSIA

Kegiatan
:
  • Kelab sukarela
  • Badan amal
  • Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG)
  • Rukun Tetangga
  • Tabika Perpaduan
7 unsur jati diri:
  1. Keazaman Politik
  2. Kekukuhan Ekonomi
  3. Khalayak Kritikal (JPNIN & IKLIN)
  4. Agama Islam
  5. Wawasan Yang Dikongsi
  6. Penggunaan Sains & Teknologi
  7. Menerima Perbezaan Antara Agama
CABARAN DAN HUBUNGAN ETNIK

1. Cabaran Dari Aspek Sosial
  • Pemisahan fizikal: Dasar British & Geografi: topografi, Laut Cina Selatan
  • Sistem pendidikan yang berasingan
  • Polarisasi di kalangan pelajar
  • Kontrak sosial
2. Cabaran Dari Aspek Ekonomi
  • Penguasaan ekonomi
  • Ketidakseimbangan pendapatan di antara sektor
  • Membawa ketidakstabilan
  • Perbezaan pekerjaan berdasarkan sektor ekonomi
  • Menghalang interaksi antara kaum. Cetus semangat perkauman
3. Cabaran Dari Aspek Politik
  • Politik perkauman timbulkan rasa tidak senang hati
  • Menyuarakan kepentingan etnik tertentu tanpa ambil kira kepentingan etnik-etnik lain
  • Memperalatkan isu perkauman untuk tujuan politik
4. Cabaran Globalisasi
  • Globalisasi bawa idea keunggulan Barat
  • Aspek negatif: hedonisme, ekploitasi sumber manusia dan bahan mentah
  • Globalisasi adalah penjajahan era baru- penjajahan budaya
  • Menghalang pembinaan jati diri Malaysia

1 comment: