DASAR & PELAN PERPADUAN
1. Rukun Negara
- Diperkenal 31 Ogos 1970
- Bertujuan untuk membentuk jati diri rakyat Malaysia
- Prinsip-prinsip:
- Kepercayaan kepada Tuhan : Manusia yang beragama dan mempunyai sistem kepercayaan, berakhlak mulia, jujur dan bantu-membantu. Islam agama rasmi tetapi agama lain turut diberi kebebasan
- Kesetiaan kepada Raja dan Negara : Lambang kedaulatan dan perpaduan negara.
Kedudukan raja-raja telah termaktub dalam perlembagaan. - Keluhuran Perlembagaan : Menghormati dan mematuhi perlembagaan. Melindungi hak rakyat serta menjamin kemakmuran dan perpaduan.
- Kedaulatan Undang-undang: Keadilan dalam masyarakat dijamin. Rakyat tidak mengira kaum/agama adalah sama di sisi undang-undang. Rakyat harus menghormati dan mematuhi undang-undang.
- Kesopanan dan Kesusilaan: Mempunyai akhlak yang mulia, saling menghormati antara satu sama lain, jujur, amanah, taat dan bekerjasama.
Semangat kekitaan, harmoni dan keamanan negara
- DASAR EKONOMI BARU (1971-1990)
- DASAR PEMBANGUNAN NASIONAL (1991-2000)
- DASAR PEMBANGUNAN WAWASAN (2001-2010)
- DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN
- Matlamat : Malaysia maju menjelang 2020. Pembangunan menyeluruh
- Sembilan cabaran 2020
- Bangsa Malaysia yang bersatupadu
- Masyarakat berjiwa bebas & berkeyakinan
- Masyarakat demokratik yang matang
- Masyarakat, bermoral & beretika
- Masyarakat liberal & bertolak ansur
- Masyarakat saintifik & progresif
- Masyarakat berbudi & penyayang
- Masyarakat yang adil dalam bidang ekonomi
- Masyarakat makmur, berdaya saing
- Maksud : Acuan tempatan di segi bahasa pengantar, sukatan mata pelajaran dan kurikulum.
- Sejarah : Penyata Razak 1956 -> Ordinan Pelajaran 1957 -> disemak: Laporan Rahman Talib 1960 -> Akta Pelajaran 1961.
- Matlamat DPK mengikut Akta Pelajaran 1961: sistem pendidikan yang dapat memenuhi keperluan negara dan menggalakkan perkembangan kebudayaan, sosial, ekonomi dan politik.
- Matlamat khusus DPK:
- Menjadikan bahasa kebangsaan bahasa pengantar utama
- Kurikulum yang selaras berorientasikan Malaysia
- Sistem peperiksaan yang sama
- Melicinkan pengurusan pendidikan
- Meningkatkan mutu pendidikan. Menyediakan pendidikan yang menyeluruh, seimbang dan bersepadu
- Mengadakan peluang pendidikan asas selama 9 tahun
- Mendemokrasi pendidikan dari segi peluang dan mutu. Mengagihkan peruntukan secara adil dan memberi perhatian kepada yang kurang bernasib baik dan kawasan pedalaman
- Pendidikan rendah mengikut KBSR berasaskan 3M, 1983 dan pendidikan menengah mengikut KBSM, 1989
- Memperluas pendidikan vokasional dan teknik. Menyusun semula kurikulum vokasional 1978
- Mempelbagai kemudahan pendidikan universiti terutama sastera gunaan dan sains gunaan
- Mempertingkat pendidikan kerohanian, moral dan disiplin.
- Menjadikan Bahasa Kebangsaan dan Bahasa Inggeris sebagai mata pelajaran wajib dan memberi peluang bagi pembelajaran Bahasa Cina dan Bahasa Tamil
- Menggalakkan aktiviti ko-kurikulum yang memupuk disiplin (kadet polis, pengakap, Puteri Islam, Pandu Puteri)
- Strategi untuk mencapai matlamat DPK
- Satu ruang sosial yang memberi kesempatan kepada pelajar daripada pelbagai kumpulan etnik untuk berinteraksi dan menjalinkan hubungan yang harmonis. (SMK+SJK)
- Menggalakkan penyertaan G & M dalam kegiatan bersama
- Mewujudkan sikap kerjasama dan tolong menolong
- Melahirkan persefahaman dan tolak ansur antara murid pelbagai kaum
- Berkongsi kemudahan, peralatan, tenaga dan kepakaran untuk kegiatan khas
- Sebagai mata pelajaran elektif di sekolah kebangsaan
- Peluang kepada pelajar etnik lain mempelajari bahasa kedua.
- Pemangkin proses interaksi dan integrasi kaum.
- Menjadi nilai tambah kepada pencapaian akademik pelajar.
- Meningkatkan akses kepada pendidikan
- Meningkatkan peluang pendidikan yang lebih saksama
- Meningkatkan kualiti pendidikan
- Meningkatkan kecemerlangan pengurusan pendidikan
- Rancangan Makanan Tambahan (RMT)
- Program Susu Sekolah
- Skim Baucer Tuisyen
- Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT)
- Bahasa Melayu dipilih sebagai bahasa rasmi untuk menyatupadukan semua penduduk.
- Termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan.
- Bahasa pertuturan majoriti penduduk Malaysia. Bahasa lain masih boleh digunakan tanpa sekatan.
- Akta Bahasa Kebangsaan 1967:
- Bahasa Melayu menjadi bahasa rasmi tunggal. Namun, Bahasa Inggeris dibenarkan jika perlu.
- Bahasa Melayu mula diajar dan digunakan secara meluas di institusi pendidikan.
- Sejak 1971, Bahasa Melayu digunakan dengan lebih meluas dalam urusan rasmi di Parlimen dan mahkamah.
- Kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi tidak boleh dipersoalkan.
Kegiatan:
- Kelab sukarela
- Badan amal
- Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG)
- Rukun Tetangga
- Tabika Perpaduan
- Keazaman Politik
- Kekukuhan Ekonomi
- Khalayak Kritikal (JPNIN & IKLIN)
- Agama Islam
- Wawasan Yang Dikongsi
- Penggunaan Sains & Teknologi
- Menerima Perbezaan Antara Agama
1. Cabaran Dari Aspek Sosial
- Pemisahan fizikal: Dasar British & Geografi: topografi, Laut Cina Selatan
- Sistem pendidikan yang berasingan
- Polarisasi di kalangan pelajar
- Kontrak sosial
- Penguasaan ekonomi
- Ketidakseimbangan pendapatan di antara sektor
- Membawa ketidakstabilan
- Perbezaan pekerjaan berdasarkan sektor ekonomi
- Menghalang interaksi antara kaum. Cetus semangat perkauman
- Politik perkauman timbulkan rasa tidak senang hati
- Menyuarakan kepentingan etnik tertentu tanpa ambil kira kepentingan etnik-etnik lain
- Memperalatkan isu perkauman untuk tujuan politik
- Globalisasi bawa idea keunggulan Barat
- Aspek negatif: hedonisme, ekploitasi sumber manusia dan bahan mentah
- Globalisasi adalah penjajahan era baru- penjajahan budaya
- Menghalang pembinaan jati diri Malaysia
terima kasih.....
ReplyDelete